Jakie postępy robi dziecko dzięki metodzie globalnego czytania?
W tym artykule opisaliśmy etapowo efekty nauki czytania metodą globalną, przy zastosowaniu naszych pomocy dydaktycznych. Dowiedz się, do jakich umiejętności dochodzi Twoje dziecko w trakcie całego procesu.
Rozpoznawanie wyrazów
Dziecko najpierw nauczy się rozpoznawać pojedyncze wyrazy. Po kilku tygodniach pokazywania kart będzie potrafiło przeczytać pierwsze rzeczowniki i czasowniki, a później przymiotniki, przysłówki i inne części mowy. Rozpoznawanie tych wyrazów jest właśnie pierwszym etapem czytania.
Układanie prostych zdań – etap kreatywny
Kolejny krok, jaki zrobi dziecko, to odkrycie, że pojedyncze wyrazy mogą tworzyć wyrażenia, czyli np. z wyrazów „konik” i „wesoły” dziecko będzie potrafiło stworzyć wyrażenie „wesoły konik”. Od tego etapu zaczyna się kreatywny udział dziecka w procesie nauki. Zwykle dzieci uwielbiają bawić się w tworzenie zabawnych połączeń, np. „kudłaty tort”, „zadowolony autobus”, „smaczny chłopiec”.
Czytanie zdań z poznanymi wyrazami
Z doświadczenia rodziców widać, że dzieci w różnym momencie dokonują trzeciego odkrycia, czyli zaczynają czytać całe zdania. Przechodzimy z nimi etap prostych i rozbudowanych zdań, których poznanie jest niezbędne do czytania książeczek. Niekiedy nawet, dzieci same zadziwiają nas umiejętnością globalnego czytania zdań, jeszcze zanim zaczniemy z nimi ten etap.
Czytanie niepoznanych wcześniej wyrazów i zdań
Niezwykłym momentem jest przejście dziecka do czytania wyrazów i zdań, których nigdy wcześniej nie pokazywaliśmy. Można powiedzieć, że od tej chwili mamy do czynienia z czytaniem właściwym. Dzieci uczone metodą całościową są w stanie czytać nowe wyrazy, mimo że nie były wcześniej uczone, ani alfabetu, ani głoskowania. Dzieje się tak dlatego, że mózg dziecka potrafi intuicyjnie „odkodować” reguły tworzenia wyrazów. Jak to jest możliwe? Otóż po zobaczeniu wielu wyrazów zaczynających się na przykład na literę „s”, dziecko wie, że litera „s” jest właśnie składową poszczególnych wyrazów. Aby lepiej zrozumieć ten mechanizm, należy się przyjrzeć temu, w jaki sposób małe dziecko odmienia wyrazy, choć nie słyszało ich wcześniej w odmianie, albo jak tworzy liczbę mnogą antycypując regułę z usłyszanych dotąd wyrazów. Przykładem jest liczba mnoga od słowa „człowiek”, czyli „człowieki” (cukierek- cukierki, ząbek- ząbki itp.).
Jak reagować na postępy w czytaniu przez dziecko
Rodziców bardzo cieszy fakt, że ich dzieci zaczynają samodzielnie i dobrze czytać. Z naszego doświadczenia wynika, że tą radość okazywać lepiej jednak nie z powodu osiągnięcia, ale z faktu obecności dziecka, jego osoby. Zdarza się tak, że małe dziecko czytające książki budzi nadmierne zainteresowanie i podziw. Jednak to rodzice mają największy wpływ czy sięganie po książki jest po to by pokazać się dziadkom, ciociom i wujkom, ” że taki mały a już potrafi czytać” Na fali tego zdziwienia można taki błąd popełnić, ale raczej żadnemu rodzicowi nie zależy na szkodzeniu własnemu dziecku. Takim sposobem może być umieszczanie dziecka w centrum zainteresowania osób najbliższych, z powodu tego co się nauczyło, a nie dla niego samego.
Czytanie globalne w dalszym rozwoju intelektualnym dziecka
Szybsze opanowanie czytania ułatwia dzieciom późniejszą naukę w szkole. Dziecko z większą łatwością dociera do potrzebnych mu informacji, lepiej je przyswaja. Dotyczy to także innych przedmiotów, również tych nie związanych bezpośrednio z czytaniem literatury tematycznej, beletrystyki lub poezji, czyli np. matematyki.
W efekcie nauki, nasze dziecko czyta globalnie, czyli tak, jak dorośli po kursach szybkiego czytania. Dzięki temu nie przechodzi mozolnych etapów od głoskowania/sylabizowania, do płynnego czytania. Ogromnie istotne jest też to, że dziecko nie nabywa niepożądanej skłonności do subwokalizacji, czyli powtarzania w myślach “na głos” czytanych treści, które ogranicza rozumienie tekstu.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!