Nuda lub jej brak podczas nauki, od czego zależy ?
Nuda lub jej brak ? Dużo zależy od wieku dziecka, a także od indywidualnych cech jego charakteru. Istnieją jednak sprawdzone metody, dzięki którym dziecko będzie miało radość z nauki czytania.
Nauka czytania globalnego w wieku niemowlęcym
Im mniejsze dziecko, tym łatwiej uczyć je czytać. Rocznemu maluchowi nie trzeba wymyślać zabaw. Wystarczy, że pokazujemy mu karty, wymawiając wyrazy z uśmiechem i entuzjazmem. Niemowlęta w naturalny sposób doceniają uwagę, którą im poświęcamy. Dzięki temu dużo łatwiejsze jest wzbudzenie w nich zainteresowania do zapamiętywania wzrokowego obrazów i przypisanych im słów.
Czytanie globalne u dzieci w wieku przedszkolnym
Im starsze dziecko, tym większe znaczenie ma słownictwo na kartach. Jeśli uczymy 3-4 latka, to warto go zapytać, jakich wyrazów chciałby się uczyć. Należy zastanowić się wspólnie, co będzie dla niego najbardziej interesujące. Im ciekawsze wyrazy, tym większe zainteresowanie dziecka. Nasza córka przez pewien czas bardzo interesowała się ciałem człowieka. Wśród wyrazów znalazły się więc „makrofag”, „trombocyt”, „bakteria” itp. Natomiast jej brat wybrał zdecydowanie maszyny budowlane.
Tutaj pomocny może okazać się komputer, dzięki któremu możemy w krótkim czasie przygotować ciekawą prezentację z nowymi wyrazami i zdjęciami. Pamiętajmy wtedy o zasadzie „najpierw wyraz, potem obraz”. Nie powinniśmy pokazywać dziecku ilustracji do każdego wyrazu. Po pierwsze, nie jest to możliwe, bo nie każdy wyraz da się przedstawić w postaci obrazu, po drugie, jest to bardzo pracochłonne, a po trzecie, może okazać się, że dziecko bardziej interesuje się zdjęciami niż wyrazami.
Pokazując dzieciom wyrazy można ilustrować ich znaczenie
- udając dźwięki wydawane przez zwierzęta (“tygrys”, “konik”, “papuga”, itd.);
- pokazując czynności podczas prezentacji czasowników (“goni”, “skubie”, “łaskocze”, itd.);
- naśladując mimiką i odpowiednim tonem głosu emocje (“smutny”, “zdziwiona”, „radosne”, itd.).
Ciekawym pomysłem na naukę czytania globalnego dzieci w wieku od 3 do 5 lat jest zabawa w szkołę. Zamieniamy się wówczas rolami, czyli dziecko uczy swoje pluszaki trzymając je na kolanach, podczas gdy rodzic pokazuje karty. Taka zabawa może przynieść dodatkową korzyść, o której byliśmy informowanie przez rodziców. Po pewnym czasie, dzieci same zaczynały bawić się w pokazywanie wyrazów, ucząc w ten sposób również swoje młodsze rodzeństwo.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!