Co ułatwia a co utrudnia naukę czytania metodą globalną?
Udana nauka naszą metodą zależy przede wszystkim, od radosnej postawy rodzica lub nauczyciela. Tak samo istotna jest szybkość z jaką pokazujemy materiały, a także stosowanie pochwał zamiast krytyki, i zabawy zamiast testowania.
Entuzjazm podczas nauczania czytania metodą globalną
Małe dzieci uwielbiają się uczyć. Z czasem przyjmują taką postawę wobec nauki czytania, jaką ma rodzic lub nauczyciel. Jeśli uczenie będzie dla nas przyjemnie spędzonym czasem, a nie obowiązkiem, wówczas dziecko również polubi czytanie.
Ważne jest zrobienie przerwy w nauce, zanim dziecko straci zainteresowanie czytaniem. Lepiej zostawić je z uczuciem niedosytu niż znudzenia. Miarkujmy więc podawanie wiedzy – nie przeciążajmy dziecka.
Systematyczność w procesie nauki czytania globalnego
Czas przeznaczony na zabawę poprzez czytanie nie musi być długi. Możemy temu poświęcić nawet kilka minut. Kluczem do sukcesu nie jest długość sesji, lecz systematyczność i częstotliwość. Najlepsze efekty przynosi regularna praca z dzieckiem w dłuższym okresie czasu, którą rozkładamy na kilka „lekcji” każdego dnia.
Dlatego dobrze jest rozpocząć naukę posiadając materiały przygotowane minimum na miesiąc do przodu, a także wtedy, gdy nie są planowane poważne zmiany w życiu rodziny. Jeśli przydarzą się dłuższe przerwy, np. spowodowane przeprowadzką, czy narodzinami nowego dziecka, wówczas naukę zaczynamy od miejsca, w którym ją skończyliśmy. Nie należy wracać do początku, gdyż dziecko się znudzi i przestanie traktować czytanie jako zabawę. Powinniśmy też regularnie wprowadzać nowy materiał i nie pokazywać w kółko tych samych wyrazów. Jak mówił Glenn Doman, twórca globalnego czytania: „Znudzenie dziecka jest najgorszym „grzechem” jaki my dorośli możemy popełnić”.
Pochwały po zakończeniu sesji czytania
Wszyscy lubimy robić to, co nam się udaje. Dzieci także. Dlatego nie żałujmy dziecku pochwał w trakcie zabawy i po niej. Po każdej sesji możemy np. wyściskać nasze dziecko, powiedzieć mu, że świetnie sobie radzi, bić razem z nim brawo. Uściski i miłe słowa sprawiają, że uczenie się jest kojarzone przez dziecko z czymś dobrym i radosnym.
Stymulowanie do myślenia zamiast testowania
Dzieci uwielbiają się uczyć, lecz nie znoszą sprawdzania. Testy oznaczają stres i brak wiary we własne umiejętności. Naszym zadaniem jest stwarzanie dziecku okazji do odnoszenia sukcesów. Zamiast sprawdzać dziecko, zaproponujmy mu rozwiązywanie problemów. Są to sytuacje, w których dziecko może – jeśli zechce – wykazać się swoją wiedzą. Zamiast pytać “Co tu jest napisane?”, możemy pokazać dziecku dwie karty np. “lew” i “papuga” i zapytać: „Gdzie jest lew?”. Jeśli dziecko pokaże niewłaściwą kartę, mówimy po prostu: “Tu jest napisane „papuga””. Zdecydowanie nie używamy w procesie nauki czytania negatywnie nacechowanych słów: “nie” lub “źle”. Zamiast tego możemy zapytać pokazując karty „lew” i „papuga”: “Kto mieszka w Afryce i głośno ryczy?”. Jeśli dziecko nie lubi rozwiązywania problemów, należy z takiego rozwiązania zrezygnować.
Czynniki utrudniające naukę czytania dziecka metodą globalną
Chcemy powtórzyć raz jeszcze, że tym co zdecydowanie utrudnia stosowanie naszej metody – ale dotyczy to generalnie uczenia się – jest sprawdzanie dzieci. Testując wiedzę, dorośli chcą tak naprawdę zaspokoić swoją ciekawość i przekonać się, czego jeszcze dziecko nie potrafi. Dla dziecka z kolei, jest to zawsze stresujące i odbiera mu radość z uczenia się.
Inne utrudnienia dotyczą kwestii technicznych, np. niewłaściwego pokazywania kart (zbyt wolno, zakrywanie tekstu palcami) albo nieregularnego stosowania metody.
Nie oczekujmy, że dziecko zacznie czytać na głos. Głośne czytanie może spowalniać naukę, gdyż pogarsza rozumienie tekstu i zmniejsza radość czytania. Jeśli jednak dziecko chce to robić, nie należy mu zabraniać.
Znajomość metody globalnego czytania, ułatwi Ci jej stosowanie
Warto obejrzeć filmy pokazujące jak, rodzice uczą dzieci, a także dokładnie zapoznać się z materiałami i instrukcją dołączoną do naszych pomocy dydaktycznych. Zachęcamy również do przeczytania książki Glenna Domana pt.: „Jak nauczyć małe dziecko czytać?”
Generalne zasady powtarzane przez Glenna Domana: „Jeżeli nie bawisz się świetnie i twoje dziecko nie bawi się świetnie – przerwij. Robisz coś źle.” oraz „Zawsze przerwij zanim dziecko będzie chciało przerwać.”.
W trakcie nauki dobrze jest utrzymywać kontakt z innymi rodzicami uczącymi swoje dzieci. Forum jest doskonałym miejscem wymiany doświadczeń. Dobrze jest wiedzieć, że na każdą trudność, która się pojawia, ktoś inny znalazł już rozwiązanie.
Korzystaj też z naszej wiedzy. Chętnie dzielimy się z Tobą naszą wiedzy, uzupełniając na bieżąco jej zakres. Jesteśmy osobami pozostającymi w stałym kontakcie z rodzicami oraz przedstawicielami placówek edukacyjnych i naukowo-badawczych.
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!